zaterdag 20 maart 2010

Frühling!

Het leek alsof er dit jaar geen einde aan de winter kwam in Berlijn. Voor een stad die toch flink wat oostelijker en noordelijker ligt dan Amsterdam moeten ze hier wel wat gewend zijn wat betreft koude winters, maar dit jaar waren zelfs de Berlijners verbaasd over de vele sneeuwval en de kou die maar bleef aanhouden. En gezien de bizarre sneeuwval in Amsterdam van de afgelopen maanden zat ik in Berlijn niet bepaald te wachten op nog meer kou en sneeuw. Maar eindelijk lijkt dan nu het moment aangekomen te zijn waar de stad met zijn inwoners al weken op wacht. Officieel gaat de lente pas morgen van start, maar de afgelopen twee dagen mochten we al genieten van heerlijk lenteweer. Het zonnetje scheen en het kwik steeg naar 15 graden. Weg met de winterjas, de dikke handschoenen en de vele lagen. Hallo All Stars en leren jas! De stad is hierbij ook gelijk ontwaakt uit zijn winterslaap. Donderdag maakte ik een fietstochtje door mijn buurt en overal waren mensen aan het wandelen, ijsjes aan het eten en aan het genieten van de eerste warme zonnestralen. Berlijn was al leuk, maar wordt nu alleen maar leuker! Zo heb ik gisteravond al mijn eerste BBQ gehad waar het tot 21 uur buiten prima vertoeven was. Ook in het uitgaansleven is de lente begonnen. Gisteravond in Kreuzberg hadden vele bars tafeltjes buiten staan en stonden mensen gezellig op straat biertjes te drinken. Een ander voordeel aan de lente is het feit dat het later donker én sneller licht wordt. Dat heb ik gister oftewel vanmorgen vroeg al ondervonden toen ik om half zes de Weekend uitkwam, een club op de twaalfde verdieping van een flatgebouw op Alexanderplatz met uitzicht over heel Oost-Berlijn.
Het is nog steeds een onwerkelijk gevoel dat ik alweer drie weken in deze fijne stad zit. Aan de ene kant lijkt het een eeuw geleden dat ik door Amsterdam fietste, maar aan de andere kant vliegt de tijd voorbij en zit ik alweer op de helft van mijn talencursus! Ik begin Berlijn steeds meer als mijn stad te voelen en ga hier meer en meer mijn weg vinden. In de U-Bahn hoef ik steeds minder op de kaart te kijken waar ik heen moet en het dagelijkse fietstochtje naar de talencursus via Potsdamer Platz is al de gewoonste zaak van de wereld geworden. Morgen ga ik alweer voor de tweede keer naar de Flohmarkt am Mauerpark. Een geniale vlooienmarkt in Prenzlauer Berg waar naast heel veel vintage spullen ook veel jonge designers en kunstenaars hun spullen voor heel betaalbare prijzen verkopen. Ook de Turkse markt in Kreuzberg is inmiddels een wekelijks onderdeel geworden om goedkoop fruit en groente in te slaan.
Elke dag ontdek ik weer leuke Kneipes en winkeltjes. Zo was ik donderdag in Dr. Pong, jawel een tafeltennis-bar in Prenzlauer Berg. Van buiten was het totaal niet te zien dat het een bar was en binnen waren wat oude banken bij elkaar geraapt, een bar neergezet en stond er een tafeltennistafel waar ongeveer twintig mensen uit de buurt rond de tafel aan het spelen waren. Tafeltennisbatjes waren te huur voor vijf euro.
Naast de vele Kneipes en Clubs heeft Berlijn een rijk cultureel leven. Het aanbod van musea en tentoonstellingen is enorm en zeer divers. Van Griekse Oudheid tot Contemporary Art, alles is er in overvloede. Zo was ik vorige week op een opening van een tentoonstelling genaamd 'Satellites' in het Freies Museum. Museum was een groot woord. Een oud leegstaand gebouw was ingericht als tentoonstellingsruimte en overal liepen mensen met een flesje bier te genieten van de tentoonstelling die overigens waanzinnig was. Een ander zeer positief punt waar ik van plan ben om veel gebruik van te maken is dat op donderdagavond vanaf 18 uur vrijwel alle musea in Berlijn gratis toegang hebben. Afgelopen donderdag was het Helmut Newton Fotografie museum aan de buurt en deze week....? Keuze zat.
Naast al deze vooral leuke dingen kan ik jullie gerust stellen dat ik ook nog zeer fanatiek bezig ben met de Sprachkurs en dat mijn Duits elke dag verbeterd. Elke dag leer ik weer nieuwe woorden en probeer ik de net geleerde grammatica ook daadwerkelijk te gebruiken. Nog twee weken Sprachkurs en dan kunnen we ons klaar gaan maken voor het echte werk: de colleges.
Maar nu nog even genieten van al het moois dat Berlijn te bieden heeft.

1 opmerking:

  1. Lieve Ilana,
    Zo uit je verhaal te lezen heb jij je plekje ook wel gevonden in Berlijn. Het lijkt mij een zalige stad zoals jij hem beschrijft.
    Ik geloof dat de hele familie al een plannetje is aan het maken en het een mooie aanleiding vindt om Berlijn te bezoeken van de zomer!!!!
    Kijken wat er allemaal van komt.
    Lieverd geniet er maar van maar volgens mij doe je dat dubbel en dwars.
    Liefs van Marion
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen