woensdag 3 maart 2010

Willkommen in Berlin

Afgelopen zaterdag vertrok ik met een compleet volgepakte auto, mijn ouders en mijn zusje richting Oost-Duitsland met als bestemming... Berlijn! Na een heftige en fijne week in Boston, afscheidsfeestje, weinig slaap en een complete chaos om mijn kamer leeg te maken, was dit dan het moment waarvoor ik precies een jaar geleden een motivatiebrief schreef aan het Buro Internationalisering om ze ervan te overtuigen waarom juist IK vijf maanden in Berlijn moest gaan studeren. Blijkbaar vonden ze mijn geklets geloofwaardig en zit ik inmiddels al vijf dagen in Berlijn! De eerste twee dagen heb ik met mijn ouders en Anne in een hotel gezeten aan de Kurfürstendamm. Het was heel fijn dat ze me hebben weggebracht. Uiteraard had ik mijn twee koffers en drie tassen nooit de trein in gekregen, maar ook was het enorm gezellig en fijn om twee dagen een beetje sightseeing te doen en lekker uit eten te gaan. Zo hebben we onder andere rondgelopen op Unter den Linden, Alexanderplatz, de Karl Marxallee, de East Side Gallery en in Prenzlauer Berg. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het Bauhaus museum dat een enorme aanrader is. Hun ideeën over architectuur, kunst, multifunctionaliteit en maatschappelijke betekenis hebben een enorme invloed gehad op het hedendaagse stadslandschap. Ongelofelijk dat ze al met zulke ideeën kwamen in de jaren twintig. Overigens moest ik wel even flink wennen aan Berlijn. Het was grauw weer, de bomen hadden al hun bladeren verloren, de straten waren nog vol met vuurwerk aangezien er sneeuw had gelegen sinds Kerst, maar vooral zag alles er zo Duits uit. De huizen, de mensen, het weer... Ik heb me toen wel even afgevraagd wat ik godsnaam zo leuk vond aan deze stad. Maar gelukkig is dit beeld snel veranderd.
Maandag was het dan zover, ik ging mijn kamer in. Om 10.15 belde ik aan bij de Bülowstrasse 39 gelegen op de rand van Mitte en Schöneberg, het oude West-Berlijn. Mijn nieuwe huisgenoot Toni deed open en gelukkig is hij net zo leuk en gezellig als in de mails. Toni woont sinds zijn dertiende in Berlijn en studeert rechten. Mijn andere huisgenote is Lena uit Oostenrijk en woont hier ook net. Ze loopt hier stage bij een NGO die voetbal promoot in derdewereldlanden...? En je begrijpt al, ze voetbalt zelf ook en loopt ook nog eens hard. Er zijn al plannen om dit weekend samen te gaan hardlopen langs het kanaal hier in de buurt. Mijn huis bevindt zich op de vijfde verdieping van een typisch Berliner Althaus en dat betekent dus ook elke keer 99 treden op en af. Ja, ik heb ze allemaal geteld. Voordat je het huis uitgaat moet je er dus goed aan denken dat je niet zomaar je portemonnee bent vergeten, want dat betekent dan weer helemaal omhoog. Mijn kamer is niet heel groot volgens Berlijnse begrippen, maar wel heel gezellig ingericht. Ik heb de beschikking tot een heerlijk tweepersoons bed, drie kasten en een bureau. Vanuit mijn raam heb ik uitzicht op een Amerikaanse kerk en die elke zondag dienst heeft om 10/11 uur. Dat zal dus niet heel lang uitslapen betekenen op zondag... Mijn huis bestaat verder uit de twee kamers van mijn huisgenoten, een gezellige woonkeuken en een badkamer met bad en wasmachine.

Mein Zimmer

Keuken

Uitzicht vanuit mijn raam

Amerikaanse kerk vanuit mijn raam

Na mijn spullen een beetje te hebben uitgepakt ben ik de buurt rondom mijn huis een beetje gaan verkennen. Ik woon in een gemengde buurt met studenten, gezinnen, ouderen en ook relatief veel Turkse mensen. Dit laatste betekent veel Turkse winkeltjes met vooral heel veel goedkope groenten en fruit. Super toll! Ook vind je hier de ene goedkope Sushi-tent naast de andere goedkope Sushi-tent.
Na maandagavond met mijn nieuwe huisgenoten te hebben gegeten, ben ik dinsdag met Hannah de stad ingegaan. Hannah ken ik uit Amsterdam via de Commissie die ik vorig jaar heb gedaan en zij studeert ook dit semester hier aan de Humboldt en is dus ook nieuw in Berlijn. Ontzettend gezellig en fijn om iemand te hebben om de eerste dagen mee door te brengen en samen de stad te verkennen! We hebben deze dag de Universiteit op Unter den Linden bekeken waar we de komende drie weken een intensieve Duitse taalcursus gaan doen samen met heel veel andere exchange studenten.


Mein Uni

's Avonds meteen van de mogelijkheid gebruikt gemaakt om goedkoop en heel lekker Sushi te eten en daarna hadden we afgesproken met wat Nederlanders van de UvA die ook aan de Humboldt gingen studeren om een biertje te drinken. Dit was gezellig en er zijn nu al plannen gemaakt om zaterdag naar een beruchte club te gaan in Berlijn, de Berghain. Deze club is van vrijdag t/m maandag continue open...... Maar wees gerust, dit gaat hem sowieso niet worden voor mij, we gaan braaf op zaterdagavond en eerst moet ook nog blijken of we überhaupt naar binnen komen.
Gister zijn Hannah en ik afgereisd naar Hannahs faculteit Psychologie die helaas wat verder uit het centrum ligt, maar wel een totaal nieuw gebouw is. Daarna heerlijk rondgestruind in Kreuzberg waar Hannah woont. Ook nog leuk om te vermelden is dat Hannah en ik een naaicursus gaan doen in een naaicafe in Kreuzberg! Over een paar weken/maanden kunnen wij dus onze eigen kleren maken en is de H&M verleden tijd. Vandaag gaan we waarschijnlijk een beetje sightseeing doen en morgen om 9.00 uur wordt ik verwacht in de Audimax aan Unter den Linden 6 om een taaltest te maken. Daarna wordt ik ingedeeld in een groep en vanaf maandag heb ik dan drie weken lang elke doordeweekse dag van 9.00 tot 15.00 uur taalcursus! Dat gaat dus een harde dobber worden, maar ik heb er zin in en wil ook wel zo snel mogelijk goed Duits leren.
Tot nu toe bevalt het erg goed in Berlijn! Wel even wennen en het is nog steeds een raar idee dat ik hier de komende vijf maanden zal zijn, maar als ik hoor van mensen hoe het hier zal zijn in de zomer..... Overal bandjes, muziek, elke zondag in Prenzlauer Berg is er een vlooienmarkt met een gigantisch karaoke-podium waar honderden mensen voor zitten te relaxen. Volgens Toni wordt het nu snel lente en de kou buiten is ook prima te doen. Iedereen maakt zich klaar voor de lente en in de U-Bahn las ik het nieuwsbericht dat vanaf gister tweeduizend werklozen zijn ingezet om een grote voorjaarsschoonmaak te houden in de stad.. Iedereen helpt mee. Nog een leuke anekdote uit de U-Bahn. Regelmatig stappen er mensen in die gitaar spelen of accordeon spelen en dan rondgaan voor geld. Dit is meestal niet al te origineel, maar twee dagen geleden stond er een jongen in de U-Bahn die een draagbare cd-speler bij zich had en op de beat zijn zelfgeschreven Liebeslied voor ons ging rappen!

In het weekend volgen waarschijnlijk meer verhalen uit het schöne Berlijn! Voor de liefhebbers mijn adres en mijn nieuwe Duitse telefoonnummers.

Adres: Bülowstrasse 39
10783 Berlijn

Mobiel: 004917635774061
Thuis: 00493065791135



2 opmerkingen:

  1. Hoi Ilaan,

    Klinkt helemaal niet verkeerd ! En wat een prachtig uitzicht heb je. Ben wel een beetje jaloers. Veel plezier de komende dagen

    Liefs,

    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Ilana,

    Ik heb met veel interesse en plezier je verhalen gelezen. Erg leuk, informatief, mooie stijl en leuke humor. Sehr gut,nicht wahr! Zo te horen ga je een mooie tijd tegemoet. Wij zijn een paar jaar geleden ook even in berlijn geweest en ik herinner me dat we direct onder de indruk waren van de mooie architectuur, het uitgangsleven, de luxe winkels en ook de contrasten op de grens van Oost-West Berlijn. Trouwens de mensen leken ook heel aardig. We hebben geen poging ondernomen om in je very special club te komen. Misschien hadden we meer geluk gehad. Nu het is hier ook niet bepaald warm maar wel lekker fris weer, gelukkig geen regen. We proberen er hier ook iets leuks van te maken. Zondag op een gezellige borrel geweest in Amsterdam, een mooie lokatie aan de Herengracht 168, Amsterdam House, van een oude vriend. Gisteren hard gewerkt en in de avond hard gewerkt op de squash baan met fitte ouderen, kunnen allemaal nog een behoorlijk potje slaan na jarenlange ervaring, en vandaag weer hard gewerkt en in de avond Gladys geholpen met een declaratie op de computer, haar favoriete allergieactiviteit. Heel veel liefs en veel plezier daar. We komen je nog wel opzoeken. Janos

    BeantwoordenVerwijderen