vrijdag 2 april 2010

Also...

Het is nu officieel. Ik heb de liefde verklaard aan Berlijn. Ik hou van deze stad. Ik bedacht het me toen ik een paar dagen geleden fietste over Unter den Linden en voor mijn neus de imposante Berliner Dom zag opdoemen en ik daarna rond een uur of elf 's avonds weer terug reed naar huis onder de verlichte Brandenburger Tor door. Ongelofelijk dat ik in deze stad mag wonen waar ze zulke imposante bouwwerken hebben. Amsterdam leek opeens wel heel ver weg met zijn grachten en schattige huisjes. This is the real stuff!
Het is niet alleen de grootsheid van Berlijn die mij zo aantrekt, het zijn de contrasten. Elke stad heeft contrasten, maar ik denk dat er geen stad is die zo vol zit met contrasten als Berlijn. Het indrukwekkende Unter den Linden met zijn Brandenburger Tor, de Berliner Dom, de Humboldt Universität en de Berliner Staatsoper staat in vol contrast met de multiculturele wijk Kreuzberg met zijn vele studenten, kleine cafeetjes en Turkse winkels. De grauwheid van de DDR-flats in Friedrichshain in tegenstelling tot het enorme Tiergarten waar nu de knoppen aan de bomen komen en de eerste narcissen uit de grond steken. De waanzinnig mooie huizen met torentjes, ornamenten, gietijzeren balkons en enorme trappenhuizen die de oorlog overleefd hebben naast een nieuw uit de grond gestampt flatgebouw uit de jaren vijftig.
De rijke hoogopgeleide Duitse vrouw in de U-Bahn naast de aan drugsverslaafde man die een poging doet om zijn daklozenkrantje te verkopen.


Ik hou van deze contrasten. Het blijft me fascineren hoe een stad zoveel verschillende uiterlijkheden kan hebben. Ondanks de enorme schulden leeft deze stad als geen ander. Of zoals de huidige burgemeester van Berlijn Klaus Wowereit zegt: 'Berlin ist arm aber sexy'. En daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Inmiddels kan ik jullie met veel vreugde mededelen dat ik klaar ben met mijn Deutsche Sprachkurs en het heb afgesloten met een 1,3 dat staat voor sehr gut. In Duitsland is een 1 het hoogst en een 5 het laagst. Rare jongens, die Duitsers... Ik kijk met een positief gevoel terug op de afgelopen vier weken. Ondanks het niet altijd succesvolle lesgeven van mijn leraar die er nogal ouderwetse manieren op nahield (lees: regelmatig een dictee, hallo groep vijf basisschool), is de tijd voorbij gevlogen en kan ik zeggen dat ik erg veel geleerd heb en er veel leuke nieuwe vrienden aan heb overgehouden uit Denemarken, Noorwegen, Amerika, Zwitserland, Polen, Hongarije en Nederland. Nu heb ik tien dagen heerlijk Ferien voordat 12 april dan eindelijk de colleges van start gaan. Ik heb veel zin om te beginnen, maar eerst nog even een paar dagen Berlijn verder ontdekken en Ostern vieren met een echte Ostern Picknick op zondag in Volkspark Friedrichshain.
Met de lente neemt mijn zin om te gaan hardlopen altijd enorm toe en ben ik nu weer fanatiek aan het hardlopen. Na ontdekt te hebben dat ik in 12 minuten rennen in Tiergarten kan zijn, loop ik daar nu regelmatig mijn rondje. Elke week breng ik nog een bezoek aan het Nähcafe om daar de naaimachine meer onder de knie te krijgen. Verbazingwekkend hoe ontspannend die twee uurtjes zijn!

Voordat mijn uitbrak-wandeling in Tiergarten gaat plaatsvinden, wil ik jullie nog verblijden met wat geniale nieuwe Duitse woorden/uitspraken die ik geleerd heb van mijn huisgenoot ea.
- Auf Klo gehen - naar het toilet gaan
- zwiebeln - Heel veel lagen kleding aanhebben, als in een ui die je moet pellen.
- pennen - pitten
- Kickerspiel - Tafelvoetbalspel
- Ich gehe Ulf mit dem Keramik telefon anrufen - Je maaginhoud deponeren in de toilet oftewel kotsen.

Voor de geïnteresseerden die niet over Facebook beschikken, geef ik de link waarmee jullie als het goed is mijn foto's van Berlijn kunnen bekijken. Waarschijnlijk moet de link even gekopieerd en geplakt worden. http://www.facebook.com/album.php?aid=9457&id=100000392262104&l=d23376cc4a




1 opmerking:

  1. Hey Ilana!
    Leuk om te horen dat Berlijn zo'n mooie stad is!
    Ik hoop dat je wist hoe het Duitse cijfersysteem werkt voordat je je cijfer kreeg voor van die cursus. Anders keek je daar misschien een beetje raar van op ;-)

    Veel plezier en fijne vakantie nog!

    Groetjes,
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen